Ebben a cikkben megemlítünk Nektek öt olyan fontos dolgot amit NEM ajánlatos tenni ha egy turbófeltöltős SEAT-al cirkálsz az utakon.
Valószínű a legtöbb SEAT-os ismeri ezeket a szabályokat, de biztos van olyan tulajdonos aki nemrégiben lett először turbós autó „felhasználó”. Ha ezeket a dolgokat elkerülöd, kicsit odafigyelsz ezekre a pontokra, és rendszeresen cseréled az olajat, kopó alkatrészeket, biztos lehetsz benne hogy SEAT-od hű társad marad.
1.: NE használd autód magas fordulaton hideg motornál!
Nemcsak turbós autókra érvényes, hogy hideg motornál nem használunk magas fordulatokat. A turbós autóknál ez még fontosabb, hiszen a hideg motornál a motorolaj üzemi hőfoknál tud csak megfelelő kenést biztosítani. A kenés mind a motor belsejénél és a turbónál is fontos. A turbónál ráadásul nem csak a csapágyakat védi hanem a hűtéséért is felelős. Ha nincs meg a kellő hőfoka az olajnak akkor nehezebben is tudja hűteni a turbót, így az túlságosan felhevülhet…
2.: Erős használat (erős igénybevétel) után NE állítsd le azonnal a motort!
Ha autóddal erős igénybevétel mellett autóztál, semmiképp ne állítsd le azonnal a motort, hagyd kicsit lehűlni, megpihenni! Ha például lehajtasz autópályáról tankolni, vagy benzinkútra pihenni egyet, hagyd járatni egy kis ideig a kút mellett, vagy míg szusszansz egyet, hagyd szeretett SEAT-odat is járó motor mellett megpihenni. Nagy igénybevétel lehet még erős hosszú emelkedő, vagy akár zárt területen versenyzés, pörgetés, vagy bármi olyan tevékenység ahol magas fordulatot használtál.
Ha nagy igénybevétel után azonnal leállítod a motort az olaj nem hűti a forró alkatrészeket a motorban, legfőképp a turbót nem. Leállított motornál már nincs olajnyomás, nem kering az olaj sem a motorban sem a turbóban, és nincs semmi olyan közeg ami lehűtené az amúgy izzó forró Turbót, ami miatt az olaj minősége is jelentősen romlik és rosszabb esetben a feltöltő is besülhet.
3.: NE terheld a motort alacsony fordulatszámon!
Fontos hogy a megfelelő fordulatszámon használd az autót. Ha túl alacsony fordulatszámon terheled a motort, sok üzemanyag mellett kevés levegő jut be az égéstérbe amivel a keverési arány nem lesz megfelelő. Ezzel nem csak a motor dolgát nehezíted meg, de a környezetet is szennyezed, károsíthatod a katalizátort és a fogyasztásod is megnő. A kis köbcentis turbó motorok különösen érzékenyek az alacsony fordulatszámra. Ilyenkor okozhat előgyújtást, ami törött gyertya vagy repedt dugattyú lehet a végeredménye.
4.: Ne használj alacsony oktánszámú üzemanyagot!
Turbó motoroknál, és főleg a módosított elektronikával (sofware-el) ellátott autóknál ez különösen fontos. Ugyebár azt is tudjuk hogy Magyarországon az üzemanyag valamiért „más” minőségű mint például Németországban vagy akár a szomszédos Ausztriában. A 95-ös oktánszámú üzemanyag nem éppen a megfelelő energiaforrása egy turbó motoros (főleg ha másik „húzott” program fut) SEAT-nak. Használjunk inkább 98-as vagy 100-as benzint.
5.: Kanyarból soha ne padlógázzal kerülj ki!
Minden turbós autónak van egy érdekes jelensége amit úgy nevezünk, hogy: „turbólyuk”. Ez az az időszak, amikor a turbó még nem dolgozik gázadásnál. Pontosabban a „padlógáz” és a szükséges turbónyomás felépülése közötti intervallumot szokás turbólyuknak nevezni. Amikor felépül a nyomás, hirtelen erőre kap a motor és ilyenkor válik veszélyessé kanyarban, hiszen a hirtelen felépült erő kipörgetheti a kerekeket nedves úton. Ez kanyarban nagyon veszélyes lehet! Óvakodjunk a padlógáztól, kanyarból való kihajtásnál!
Fontos még megjegyezni a rendszeres olajcserét, és a megfelelő levegőszűrő használatát és idő előtti cseréjét. Ha a beszívott levegő nem tiszta, a motorba került porszemcsék (kosz) hamar tönkre vágja, „megrágja” a turbó lapátjait. Használj inkább gyári levegőszűrőt, mint utángyártott silány minőségű „tuning” levegőszűrőt!