SEAT el-Born – elektromos autó

0

SEAT el-Born: csatlakozás az elektromos mobilitáshoz

A SEAT el-Born a világ minden tájáról érkező újságírók előtt, a Volkswagen Group Night rendezvényén debütál, röviddel azelőtt, hogy a 2019-es Genfi Nemzetközi Autószalonon bemutatkozna a nagyközönségnek. A SEAT el-Born egy olyan tanulmányautó, amely választ kínál az elektromos forradalom összetett kérdéseire és alapvetően megváltoztathatja annak folyamatát.

A SEAT el-Born az első tisztán elektromos jármű, amely a Volkswagen Csoport Moduláris Elektromos Platformjára (MEB) épült. A tanulmányautó nevét Barcelona egyik ikonikus városrészéről kapta. Ez a környék szolgált ihletéül a SEAT formatervezőinek és mérnökeinek, akik a legkorszerűbb elektromos technológiával szerelt sportos tanulmányt megalkották.

A járművet Barcelonában tervezték és a fejlesztették, a gyártása pedig a németországi Zwickau gyárában történik majd. A SEAT lesz a második márka, amely egy tisztán elektromos, a Volkswagen Csoport Moduláris Elektromos Platformjára (MEB) épülő járművet mutat majd be. A modell várhatóan 2020-ban mutatkozhat be az egyes piacokon.

A SEAT el-Born szíve egy erőtől és energiától duzzadó akkumulátorcsomag, amely akár 420 kilométeres hatótávot biztosít a tanulmány számára a hivatalos WLTP ciklus szerint. Ennek segítségével a koncepció álló helyzetből mindössze 7,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 km/óra sebességre, olyan dinamikusan, ahogy azt egy SEAT modelltől elvárnánk. Ha hozzávesszük még, hogy az akkumulátorát képes akár 47 perc alatt feltölteni, akkor rögtön megváltozik az elektromos mobilitásról alkotott véleményünk.

Vezetésre született

Az átgondolt aerodinamikai megoldások az autó oldalsó kialakításánál is alapvető szerepet töltöttek be. A formatervezésnél alkalmazott légfüggöny elegáns, mégis praktikus megoldást kínál a teljesítmény és a vonzó megjelenés összehangolása szempontjából.

 

Ez talán a kerekek esetében érhető leginkább tetten. A 20 col peremátmérőjű kerekek esetében a teljesítmény maximalizálása létfontosságú volt. A turbinát idéző formaterv olyan hasznos légáramlat kialakulását segíti, amely az aerodinamika javítása mellett – a dinamika megőrzését segítendő – gondoskodik fékek hűtéséről is. A kerekek aerodinamikai, hőleadási és súly szempontból is a tökéletes arányokat képviselnek.

A teljesítményre hajt

150 kW (204 LE) teljesítményével a tanulmánynak mindössze 7,5 másodpercre van szüksége, hogy álló helyzetből elérje a 100 km/óra sebességet, ez bármilyen közlekedési helyzetben megfelel az igényeknek. De ez csupán az érem egyik oldala.

A WLTP menetciklus alapján meghatározott valós mérések szerint akár 420 kilométeres hatótávolságra is képes az el-Born a 62 kWh kapacitású akkumulátortól függően, így a jármű készen áll elvinni utasát oda, ahová csak szeretné. A 100 kW egyenáramú villámtöltési lehetőségnek köszönhetően az akkumulátor mindössze 47 perc alatt 80 százalékra tölthető.

A szállítás technológiája

A SEAT el-Born tanulmányt kettes szintű autonómiát képviselő rendszerekkel szerelték fel, részleges automatizálást kínálva a kormányzás, a gyorsítás és a lassítás területén. Köszönhetően a számos további vezetéstámogató rendszernek, a SEAT el-Born személyében olyan tanulmányt készített a spanyol márka, amely már a jövő közlekedéséről szól.

„Ez a koncepcióautó egy szenvedélyekkel teli projekt a SEAT számára, amely rávilágít arra, mit érhetünk el a dizájn és a technológia szinergiájával, és hogyan tolhatjuk el a határainkat annak érdekében, hogy teljesítsük a jövő mobilitásának igényeit – mondta Luca de Meo, a SEAT elnöke.

Forrás: Porsche Hungária

Megosztás:

Hozzászólások